Tulaszí déví: az odaadás növénye

A vaisnavizmus átfogó teista világkép. amely imperszonalista, panteista, panenteista és monoteista elemeket egyaránt tartalmaz. Még egyfajta animizmus is jellemzi. Az animizmusban a hívő úgy látja, hogy a természeti megnyilvánulásokat isteni jelenlét itatja át. Ennek a gondolatnak a Bhagavad-gítá adja meg az alapját, ahol Krisna kijelent: hogy Ő a föld eredeti illata, a nap és a hold fénye, a gyümölcsöt hozó tavasz, a víz tiszta íze stb. Tulajdonképpen az egész világegyetem Krisna univerzális formája. 

A Góvardhana-hegy talán a a legnépszerűbb példa arra, amikor Krisna az anyagi természet formájában jelenik meg. A hegy mai formájában csak egy kis domb, de egykor valóban hegy volt. Góvardhana kisebb-nagyobb kavicsait és köveit a vaisnava közösség tagjai sálagráma-siláként, szentként tisztelik. Krisna kőformáinak imádata gondosan kimunkált, bonyolult szertartás során valósul meg. A vaisnavák számára a kő-forma azt bizonyítja, hogy az Úr elérhető a híve számára. 

Krisna bhaktái néha a természet alkotásaiban inkarnálódnak, hogy közelebb kerülhessenek Hozzá. llyen például Tulaszí. Tulaszídéví, aki Vrindádévínek, az erdők istennőjének növény-formája, azért jön el ebbe a világba, hogy levelei Krisna lótuszlábánál zöldellhessenek. Tulaszídéví olyan mélyen vonzódik Krisnához, hogy csalódással tölti el, ha a leveleit vagy az ágait valaki más lábához helyezik. Tulaszí másik inkarnációja a Gandakí folyó vize, amelynek köveit a sálagráma-imádathoz használják. 

Vrindádéví formájában Tulaszí a lílá-saktinak, az Úr "kedvtelés-energiájának" a megtestesülése. Vrindádéví a legapróbb részletekre is ügyelve mindent megtesz, hogy örömet szerezzen az Úrnak: illatos virágfüzérekkel és fülbemászó dallamokkal teszi pompázatossá Vrindávana erdejét, hogy Rádhá és Krisna találkahelyét tökéletesen idilli környezetté varázsolja. Itt mindennek - még az időjárásnak, az állat- és növényvilágnak is -olyannak kell lennie, hogy a legnagyobb örömet szerezze Rádhának és Krisnának. Vrindádéví, számtalan szolgálólányának segédletével gondoskodik a méltó helyszínről az isteni pár kedvtelései számára. 

NYOLC NÉV 

Mivel Tulaszí nagyon kedves Krisnának, a vaisnavák gyakran éneklik Tulaszí nyolc, áldást hozó nevét: Vrindávaní ("az, aki Vrindávana erdejében jelenik meg"); Vrindá (,,az, aki növény vagy fa formában jelenik meg"); Visvapúdzsitá ("az, akit minden univerzumban imádnak"); Puspaszára ("a legpompásabb virág"); Nandiní ("az, aki megerősíti a hitet és örömet okoz"); Krisna-dzsívaní ("az, akinek a szépsége páratlan").